laatste wijziging:
18-12-2005 22:34

De Sponde@Hans


Dit is het horrorverhaal van mijn poging een bed te kopen. In Nederland. Lees en huiver.

Hans wil een bed

Ergens voordat ik ging studeren, kreeg ik van m'n ouders een bed. En niet zomaar een bed. Ik ben namelijk 2 meter en 3 centimeter lang en dan heb je een wat langer bed nodig. M'n oom is handig met hout, maakte een frame van 2,30m, er werden wat extra planken in het bed gelegd, achter het matras kwam een stuk schuimrubber en voila, ik kon languit liggen.

Fast forward naar 2001. Het bed doet het nog steeds, maar ik wil eindelijk wel eens een wat groter bed dat niet de halve buurt wakker maakt als ik m'n been verleg (hout op hout, erg lawaaiig) en ik heb het geld, dus moet er maar eens een nieuw bed komen.

17 maart 2004 : Bestelling

Met de voortvarendheid die me eigen is, stap ik 17 maart 2004 dan eindelijk een beddenshop binnen. Het is "De Sponde", een beddenzaak in het Alexandrium in Rotterdam. De zaak ziet er open en goed verzorgd uit, ruime selectie, het is aan het eind van de middag, maar de verkoper neemt ruim de tijd en blijft aardig, ook als ik voor de vierde keer nog eens naar de kleur-stalen wil kijken. Ik had me er al bij neergelegd dat een goed 2 persoonsbed (in Nederland) enige duizenden euro's kost, vermeerderd met aardig wat procenten als 'ie ook nog eens 2,30m lang moet zijn. Maar goed, ik heb het geld, en ik heb het al veel te lang uitgesteld dus laat maar komen. Het complete bed komt op (schrik niet) 6917 euro (2 persoons, 2x2,30x1,00, boxspring, voetborden, hoeslakens, the works). Ik heb het gevoel dat ik daarmee een goed bed krijg en daar gaat het om.

Bij het ondertekenen van de order zegt de verkoper dat het nodig is dat ik een voorschot betaal. Ik heb daar geen probleem mee, wat maakt het uit of ik nu betaal of bij aflevering? Ik maak 1400 euro over. Volgens de bestelbon zal er in 3 tot 4 maanden geleverd worden (er staat nog "Spoed" bij), het enige dat ik hoef te doen is wachten.

17 juni 2004 : Enige tijd later

Na 3 maanden wachten ben ik toch wel benieuwd hoever m'n bedje is. Het zou namelijk al kunnen zijn dat het ding al bijna klaar is en dat moet dan allemaal gecoordineerd worden. Dus: bellen naar De Sponde.

Men liegt mij voor^W^W^Wvertelt mij dat de bestelling wat vertraging heeft opgelopen. Aangezien ik het toch niet kan controleren en ik het ook niet zo verschikkelijk vind nog een maand op mijn houten kraakbed te moeten slapen, moet het dan maar.

12 juli 2004 : Weer enige tijd later

4 Maanden na de bestelling bel ik nog maar eens een keer om te vragen hoe het er voor staat. Helaas bel ik middenin een vakantie. Deze zal de 22e afgelopen zijn. Ok, kan gebeuren.

22 juli 2004 : Het eind van de vakantie

De telefoon is doorgeschakeld. Het blijkt dat de afdeling ie ik probeer te bellen bemand (bevrouwd) wordt door 1 persoon en dat die niet op donderdagen werkt. Vrijdag pas weer, maar dan wel voor 14:45.

23 juli 2004 : Voor drieen

Wonderbaarlijk genoeg blijken de fabrieken een produktie-stop te hebben. In weken 30,31,32 wordt niets geproduceerd, schijnbaar, dus m'n bestelling loopt weer drie weken vakantie op. Hmm. Rare wereld, die beddenwereld. Maar goed, het zal wel.

4 augustus 2004 : Nog meer vakantie

5 Maanden na de bestelling. Na de produktie-stop hebben "de fabrieken" nu allemaal vakantie. 3 Weken lang. Bouwvak of zo. Misschien is het de hitte. Maar goed, weer 3 weken vertraging. Hmm.. misschien moet ik zelf maar eens bedden gaan maken. Zoveel vrij zou ik nooit krijgen. Hoe houden die lui hun hoofd boven water?

Intermezzo

Ergens op dit punt begin ik wat minder goede gevoelens over "De Sponde" te krijgen. In tegenstelling tot de goede indruk die ik in de winkel had gekregen, bleven de telefoonmanieren van het bedrijf ver onder de maat. Men had geen enkele keer zelf het initiatief genomen om mij te bellen, berichten die doorgegeven zouden worden, kwamen blijkbaar nooit aan, elke keer waren er wel weer nieuwe excuses.. Ondertussen werd het bed een grote bron. Een bron van amusement voor de mensen die wisten dat ik er mee bezig was, een bron van ergernis voor mij. Maar goed, het was nu eenmaal een groot, bijzonder ding, dat bed en wat kan mij die winkel schelen, het ging mij om het bed.

13 augustus 2004 : Het terugbellen

De telefoon staat doorgeschakeld. De persoon aan de andere kant van de telefoon zal een briefje maken en ik zal voor 13:45 die dag teruggebeld worden.

...

Om 14:30 toch nog maar weer eens gebeld. Uit niets bleek dat er een briefje of zo was achtergelaten. Ditmaal geen excuus, maar de mededeling dat over 2,5 a 3 weken geleverd zou kunnen worden.

? september 2004 : De brui

6 Maanden na de bestelling. In Woerden, naast de sportschool waar ik *kuch* wel eens heenga *kuch* is gevestigd: Posto Matrassen. In een verhelderend gesprek werd een en ander in perspectief geplaatst (levering van dit formaat bed is heel goed mogelijk in 2 maanden en waarschijnlijk nog wel sneller) en zonder verdere verplichtingen eens gekeken hoeveel een vergelijkbaar bed zou kunnen kosten. De uitkomst: Veel Minder. Voor net over de 4000 euro kan iets vergelijkbaars gemaakt worden.

?+1 september 2004 : De waarheid

Via Posto Matrassen verneem ik dat De Sponde in zware problemen zit. Niks produktie-stop of plotselingen vakanties, een winkel in de De Sponde-groep (niet die waar ik had gekocht) blijkt na een moeilijke tijd failliet te zijn gegaan, waarna leveranciers gestopt zijn met leveringen aan alles wat De Sponde heet, inclusief die winkel waar ik heen ben gegaan.

Inmiddels is er zoveel tijd verstreken dat ik volgens het contract zonder financiele verplichtingen de bestelling kan annuleren. Gezien de leugenachtige manier waarop ik, naar nu blijkt, al die tijd ben bejegend, hoeft het van mij niet meer. Op naar de winkel waar ik de bestelling heb gedaan. Ik wil _nu_ de bestelling opzeggen en _nu_ m'n geld terug.

In de winkel aangekomen, blijkt men inderdaad iets van het faillisement af te weten en begrijpt men ook wel dat ik van de bestelling afzie, maar men kan daar alleen maar bestellingen aannemen, niet afzeggen en als het over geld gaat, kan men al helemaal niets voor me doen. Dat moet allemaal schriftelijk met het hoofdkantoor.

1 oktober 2004 : Annuleren

L.S.,

Bij deze wil ik mijn bestelling met ordernummer 406453 annuleren.

Volgens artikel 5 lid 3 van de bijbehorende algemene voorwaarden heb ik als afnemer het recht de bestelling te annuleren na de in de bestelling opgenomen levertermijn, vermeerderd met maximaal 1 maand. De levertijd is origineel opgegeven als "3 a 4 maanden". Die periode, vermeerderd met een maand, is inmiddels ruim overschreden (het contract is van 17 maart 2004, nu ruim 6 maanden geleden).

Ik verzoek u ook mijn voorschot van 1400,= euro weer terug te storten op postbankrekening ###### t.n.v. J.P.L. Neervoort te Woerden.

J.P.L. Neervoort

8 oktober 2004 : De deal

Voor het eerst in 6,5 maand word ik gebeld door een medewerker van De Sponde. Men heeft mijn brief ontvangen en begrijpt het. Ondertussen is een deel van de bestelling, de matrassen, al wel binnen. Men stelt voor dat ik de bestelling toch door laat gaan, maar dan met een flinke korting van maar liefst 10%. Als ik even twijfel wordt 15% aangeboden. Ik moet erover nadenken.

15% van 7000 euro is een hoop geld, maar ik realiseer me dat ik boos ben over de manier waarop ik al die maanden geschoffeerd ben. Aan de andere kant vind ik het ook niet nodig dat het bedrijf met een behoorlijke kostenpost blijft zitten. Hoe vaak wordt er gevraagd naar een matras van 2,30x1,00? Ik besluit dat ik de matrassen wil overnemen, maar dan op zo'n manier dat het bedrijf er geen cent op verdiend. Ik schat dat er een marge van 30% op die krengen zit, en als ik terug bel, stel ik voor ze voor wat ik denk dat de kostprijs is, over te nemen. Men moet er over nadenken. Blijkbaar denkt men dat ik bluf, want als teruggebeld wordt, stelt men een prijs voor die op 25% korting neerkomt. Fout, want De Sponde heeft vanaf dat moment met twee hele grote, dure matrassen onverkocht in z'n magazijn staan.

Ik krijg nog de verzekering dat het voorschot terugbetaald wordt en dat was het dan.

9 oktober 2004 : Bestelling, poging 2

Bij Posto Matrassen te Woerden bestel ik een vergelijkbaar bed. Wijsgeworden uit mijn ervaring betaal ik 0,00 euro aan voorschot.

24 oktober 2004 : Levering

Op de bij de bestelling (poging 2) afgesproken leverdatum wordt het nieuwe bed afgeleverd. Het bed wordt betaald en ik kan me 's nachts eindelijk omdraaien zonder de buurt wakker te maken met m'n gekraak.

Nog geen teken van het voorschot dat ik De Sponde 7 maanden geleden heb betaald bij een bestelling die ik een maand geleden heb afgezegd.

8 maart 2005 : The bullshit continues..

Bijna 1 jaar na bestelling. De Sponde nog maar eens gebeld. Het toestel staat doorgeschakeld. De man aan de telefoon zal een notitie maken en sturen. Men gaat het verwerken en vrijdag de 11e zal het wel opgelost zijn.

11 maart 2005 : The bullshit continues..

Uiteraard verraadt niets dat zo'n notitie daadwerkelijk gemaakt is. Men vindt het inderdaad vreemd dat het voorschot nog niet betaald is. Wat was uw bankrekening nummer ook al weer? (Hetzelfde nummer als waar het voorschot vandaan is gekomen en als dat op de annuleringsbrief staat. Bewaren jullie niets? Maar goed, we blijven aardig, dus gewoon het nummer nog maar een keer gegeven.) Nou, we gaan het maandag nakijken, hoor..

15 maart 2005 : The bullshit continues..

Ja, het is wel heel vreemd hoor, dat voorschot. Men gaat het nog even nazoeken in de bankafschriften (hebben jullie dat niet elektronisch?), het gaat nog even duren. Men gaat het voor het eind van de week uitzoeken.

18 maart 2005 : Het begin van Einde?

Inderdaad, er moest nog geld terugbetaald worden (duh) volgens de administratie. Inmiddels zit de betaalopdracht "in de computer", dus duurt het nog maar eventjes. Op de een of andere manier ben ik er niet helemaal gerust op. Tot nog toe hebben ze overal over gelogen^W^W^W^W^W was er altijd wel opeens een kink in de kabel waardoor hun beloften niet konden worden waargemaakt. We zullen zien.

24 maart 2005 : The End

Toch nog geheel onverwacht vond ik op mijn afschrift op 24 maart zomaar.. 1400 euro teruggestort! 1 Jaar en 7 dagen nadat ik het had betaald heb ik dan eindelijk m'n geld terug. Nou ja, terug, volgens mij is de rente die normaal voor een kortlopende lening (want dat is het) wordt betaald iets van 8% en 8% van 1400 euro is ongeveer 112 euro, dus helemaal kostenloos was het niet. Om nog maar te zwijgen over de telefoonkosten, postzegels en emotioneel geleden schade. Ik ben al lang blij dat ik er eindelijk van af ben. M'n bed slaapt nog iets beter vanavond..

En daar zijn we dan.

Aan het einde van dit verhaal kunnen een paar conclusies worden getrokken:

  • Betaal NOOIT NOOIT NOOIT een voorschot voor iets onbenulligs als een bed. Voor zoiets als een huis is het misschien denkbaar dat er zoiets geregeld moet worden, maar als ik een auto van 33 ruggen kan bestellen zonder een voorschot te betalen, is dat voor een bed ook niet nodig. Ik zie vragen om een voorschot tegenwoordig als een zwaktebod en een reden om geen zaken te doen met de ondernemer die het woord in z'n mond durft te nemen.
  • Klanten zijn bereid veel geld te betalen voor spullen en accepteren allerlei excuses voor uitstel, ZOLANG ER MAAR NIET TEGEN ZE GELOGEN WORDT. Had men mij meteen de eerste keer verteld over de problemen die men had, had ik daar begrip voor kunnen hebben en had men mij misschien het bed toch kunnen verkopen. Zodra ik 3 maanden later op een andere manier achter de waarheid kwam, had ik het meteen gehad met ze.
  • Klanten hebben macht. Door het feit dat je dit leest en nu ook besloten hebt toch maar niet bij De Sponde te kopen, heeft het bedrijf weer een klant, en daarmee omzet, verloren. Neem je klant serieus.
    Overigens, als je je aankoopbesluit hebt laten beinvloeden door dit verhaal, positief of negatief, hoor ik dit graag. Genoegdoening en zo.
    Mailadres: hans.neervoort.desponde@desponde.planet.nl, maar dan liefst zonder desponde.
Bijna was ik m'n vertrouwen in de Nederlandse middenstand verloren dank zij de schofterige praktijken van De Sponde. De goede ervaringen met Posto Matrassen maken weer een hoop goed. Ik heb een hoop geleerd en ga dezelfde fouten niet nog een keer maken. Door deze pagina te schrijven hoop ik dat anderen ook wat wijzer worden, maar nu zonder dat het een jaar van je leven (en rente op 1400 euro) kost.

Hans

P.S.: Toegift

September 2005 : Het linker matras

Eigenlijk sinds dat ik het bed heb gekregen, is het ene matras net een slag zachter dan het andere. Het is niet iets dat je meteen merkt, maar op de ene kan ik wel op m'n buik slapen en op de andere niet. Ik vind het vervelend om over zo'n klein verschil te klagen, maar ik heb het er toch eens over met de verkoopster/eigenaresse(?) van Posto op een van die zeldzame keren dat ik naar de sportschool ga. We maken meteen een afspraak zodat ze er een keer naar kan komen kijken. Zelf is ze het met me eens dat het matras niet hetzelfde is en ze regelt een en ander met de matrassenleverancier. Een week of twee later komt ze voorrijden met een nieuw matras (kostenloos, want binnen de garantie-periode) en we vervangen het matras. Geweldig, nu liggen ze inderdaad allebei hetzelfde. Was het vanaf het begin maar zo gemakkelijk gegaan..


@Hans © Copyright 2004-2005 Hans Neervoort